PES MEE BANDUNG MAK PON

PES MEE BANDUNG MAK PON

Thursday, July 17, 2014

PESAWAT MAS MH17 DITEMBAK JATUH DI UKRAINE



Pesawat MH17 yang sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur terbang di ruang udara yang diakui selamat mengikut Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO).

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, pesawat berkenaan meninggalkan Amsterdam pada jam 12.15 tengah hari waktu tempatan itu dilaporkan tidak membuat sebarang panggilan kecemasan. 

"Laluan MH17 itu disahkan selamat oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan ia sepatutnya tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 6.10 pagi waktu Malaysia,"


****************************************************************************************************************************************

Apa yang sebenarnya yang terjadi ke atas pesawat malang MH17? Bermacam-macam spekulasi yang dibuat oleh "professor keyboard" kat Malaysia ni. Desas-desus kuat mengatakan bahawa MH17 telah ditembak jatuh dan terhempas di Ukraine.


 (Buk surface-to-air missile system inilah yang telah menembak jatuh MH17 dimana ketinggian tembakan mampu mencapai 22,000 meter/ 72,000 kaki ke udara)


(Suspek utama, Igor Girkin (centre), Commander and self-proclaimed Minister of Defence of so the called 'Donetsk People's Republic' in eastern Ukraine - According to the technology site Mashable, Igor Girkin wrote on his VK, Russia's version of Facebook, "We did warn you - do not fly in our sky")

Kenapa MH17 ditembak? Ia sebenarnya mensasarkan pesawat yang dinaiki Presiden Russia, Vladimir Putin dimana pesawat tersebut mempunyai jalur yang kelihatan hampir sama dengan pesawat MAS MH17. Maksud tersiratnya adalah pesawat MH17 telah tersalah tembak!! Namun kedua-dua pihak, Russia mahupun Ukraine tidak mengaku bertanggungjawab dan menuding jari antara satu sama lain.



Salah seorang penumpang, Cor Pan telah membuat caption dalam nada gurauan - 'If it disappears, this is what it looks like' (rujuk gambar di bawah) sejurus selepas pesawat MH17 berlepas dari Lapangan Terbang Amsterdam's Schiphol.

 (Inilah gambar terakhir MH17 yang dirakam menggunakan kamera telefon milik Cor Pan)

 (Cor Pan)

Namun gurauan tersebut menjadi kenyataan (mulut masin sgt) apabila MH17 telah terhempas di Ukraine dan telah mengorbankan 298 orang penumpang & anak-anak kapal MAS.

(Senarai nama krew MAS yang berada dalam pesawat MH17)

(salah seorang crew cabin MH17 - Azrina)

(Rakaman video terakhir salah seorang mangsa/penumpang di dalam pesawat MH17, Md Ali Md Salim, 30 sebelum pesawat berlepas)


Berikut adalah gamba PALSU paling banyak orang share di laman sosial & laman-laman sesawang masa ini. Pihak tidak bertanggungjawab telah meng-edit gambar asal ini kepada gambar fake seolah-olah ia adalah MH17.



Berikut adalah gambar-gambar sebenar MH17 yang telah terhempas di Ukraine.



















Berikut adalah rakaman video asal saksi semasa MH17 terhempas.


Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berpendapat kotak hitam pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 perlu diserahkan terus kepada Malaysia tanpa disentuh oleh mana-mana pihak.


Pihak MAS telah menyenaraikan jumlah penumpang dan anak kapal mengikut warganegara iaitu 

Belanda - (154)
Malaysia - (43 termasuk 15 anak kapal dan dua bayi)
Australia - (27)
Indonesia - (12 termasuk seorang bayi)
United Kingdom - (9)
Jerman - (4)
Belgium - (4)
Filipina - (3)
Kanada -  (1)
dan yang tidak disahkan - (41)

Anggota keluarga penumpang dan anak kapal boleh menghubungi talian di bawah untuk sebarang perkembangan mengenai MH17


+60378841234 (Malaysia) atau +31703487770 (Netherlands).








No comments:

Post a Comment