PES MEE BANDUNG MAK PON

PES MEE BANDUNG MAK PON

Monday, November 11, 2013

Pengalaman & kisah benar ketika menunaikan Umrah (March 2013) - PART 1

Assalamualaikum,well utk 1st entri ni aku rasa cam nk share ckit citer masa g wat umrah pertama kali dgn family aku (excited tahap dewa tapi dlm hati berdebar2 jgk seh). Actually mmg xsangka gler dpt jejakkan kaki di 2 tanah haram dlm usia yg muda (eh, 26 tahun tu tua ke muda? ah lantaklah) iaitu kat Mekah & Madinah. One day my mom kol tanya soalan cepu mas (mati2 ingat soh aku kawen tetiba..hehe) padahal "kau nak tak pergi umrah ngan mak? jadi mahram mak kat sana nti" soalan apekah? bedesup jawab "eh, mst ler nak. bila mak? (lbh kurang camtu ler ayat 2 beranak tu).

So, get ready la buat passport bagai, pergi kursus umrah & beli brg2 nk bwk g sana nti. patot ler aku rasa dlm setahun tu aku xnk cuti sgt. gigih nk simpan cuti bole carry 4wrd bagai. last2 rezeki cuti yg aku simpan tu aku nk guna buat umrah rupa nyer. sape sangka kan? hehe. so dh settle semua ktorg kumpul la together-gether kat KLIA sebelum berlepas ke Tanah Arab (tapi transit dulu kat Abu Dhabi).

(ada gaya mamat arab x? eh ke gaya mamat pakistan?)

 (lelaki yg gantung pass tu mutawwif ktrog. org Kedah naaaaaaa)

 (beg para jemaah lain + beg ktorg jgk, 
family ktorg tanda beg guna reben kaler oren & biru)

Ktorg naik flight Etihad Airways. mmg mantop & stewardess dia mmg cun melecun bhai (eh, niat terpesong!! haha..ciptaan Allah yg cantik so xsalah kt puji & suka kan?)

(feeling2 suci time ni seh. berzikir bagai tapi bila TV dh terpampang depan muka terus xtahan..dugaaaaan. ada sorang makcik dok seat dkt dgn aku tu awal2 dia khusyuk baca 
Al-Quran tapi xsmpi 10 min terus sibuk dok tanya aku camner 
nk bukak TV dpn ktorg tu..nk layan movie kata nyerrrr. 2X5 je..hehe)

Sebelum sampai ke Madinah ktorg transit dulu kat Airport Abi Dhabi (waktu mlm sejuk gler bhai). mmg cantik airport situ. sooooo snap snap sana sini..hehe



Pastu dari Airport Abu Dhabi ktorg terus fly ke Airport Jeddah. Perghhhhh kat Jeddah ramai gler org bhai. naik shuttle 10 min sebelum di campak kat pintu masuk aiport. Jejak kat pintu masuk airport je mmg bnyk kali aku ckp dlm hati"saba der saba" sebab....ermmmmm :'(






Pastu ktorg beratur agak lama sampai ketaq lutot la berdiri. tapi mmg nmpk la jemaah umrah dr Malaysia mmg ikut arahan & penyabar. bukan nk ngutok tp jemaah dr Indonesia mmg berasak-asak. baik laki atau pompuan sama je. ntah apa yg nk berebut sgt ntah. last2 jemaah Malaysia jgk kakitangan Airport dahulukan. jemaah Indonesia kena marah je sbb berebut2 mcm ler pintu keluar nk runtuh ranap lg 10 min..grrrrrrrrr!!

Pastu dh lps imigresen Arab ktorg naik bus terus ke Madinah tapi ktorg singgah Solat Subuh dulu kat masjid tepi jalan. keluar dr bus je mak oiiii sejuk bhai. mmg nyaman. amik air wuduk mcm cucuh air batu dlm freezer.





Ktorg teruskan perjalanan then singgah makan alas perut dulu. perot dah keriak keriuk kelaparan. Dlm bus mmg dh ada bekalan makanan so benti mkn kedai tepi jalan jap. mmg syok mkn sambil angin sepoi2 bahasa tala kat muka. 





Sambung blk perjalanan ke Madinah. suasana dlm bus sunyi sbb ada yg syok tido sbb ngantok & ada yg baca Al-Quran & ada yg borak & feeling2 tgk pemandangan sekeliling.




Dah kematu bontot ktorg dok dlm bus berjam-jam akhirnya smpi ler destinasi yg dituju - ohhhh Madinah. mmg syahdu sbb pertama kali aku jejak kaki ke tanah yg bersemadi nyer jasad junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. ktorg chek-in kat hotel & dpt la bilik masing2. aku stay sebilik ngan mak & mak long aku. mak ngah aku sefamily satu bilik lain.





Sebelum nk pergi solat kat Masjid Nabawi kena la tau waktu solat bila kan? snap snap ckit..



OK guys, abes la PART 1 kisah aku wat umrah. nti ada sambungan PART 2 sepanjang aku berada di Madinah pulak.PART 3 pun ada. kisah aku kat Mekah. ada 3 part je..bole tgu? kang aku post semua part kang korang nk baca pnjg2 pun malas kan? juling lak bijik mata. hehe. c u in the next entry guys!!

7 comments:

  1. Alhamdulillah,
    seusia muda begini sudah sampai ke tanah suci..
    semoga kunjungan ke tanah suci ini membuka ruang dihati utk menunaikan rukun yg ke 5 pula insyaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum..Alhamdulillah dh dpt jejak kaki ke tanah suci & dapat tunaikan umrah sekali. InsyaAllah klau ada rezeki bole buat Haji pulak nti..amin

      Delete
  2. Syukur Alhamdulillah.. dapat juga Abg Alvin pergi Tanah Suci Mekah..
    Doakan Ayin will be next go there.. hehehee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum ayin, tu la abg pun xsangka dpt pergi sana..tetiba je..tp papepun abg ttp syukur. InsyaAllah ada rezeki nti ayin lak pergi sana k..amin

      Delete
  3. Replies
    1. blog Papa Gosip msh ada cuma dh x aktif dah. kira bersawang jela nti tu..haha!! kira nyer blog baru ni semua benda aku share kat sini..hehe

      Delete
  4. Salam. Hee ingatkan pergi ke Abu Dhabi.

    ReplyDelete