PES MEE BANDUNG MAK PON

PES MEE BANDUNG MAK PON

Tuesday, November 12, 2013

Pengalaman & kisah benar ketika menunaikan Umrah (March 2013) - PART 2

Assalammualaikum, smlm dh settle citer dlm entry PART 1, so arini sambung pulak PART 2 - sepanjang ktorg berada kat Madinah lak. Madinah mmg AWESOME!!. masa ktorg pergi tu mmg cuaca sejuk gler bhai. aku xtau lak Kota Madinah sesejuk tu masa pertengahan bulan Mac. mmg ketaq lutot seh. selesa sgt. yela 1st time pergi sana mana la tau cuaca camner. bajet ala2 cuaca Malaysia tp smpi sana mmg xsangka. sejukkkkkkkkkk!! 

Excited gler nk tgk & bersolat dlm Masjid Nabawi. 1st time pergi sana Pak Ngah aku yg tunjukkan arah masjid kat mana. so nti sng ler klau nk pergi sendiri klau dh tau jalan dr arah hotel ktorg stay kan?


 (ni la pemandangan pertama Masjid Nabawi yg aku tgk LIVE depan mata sendiri)


(makin lama makin dekat ngan masjid so makin excited gler tapi dlm hati sebak tetiba..ermmmmm)


Pastu tiba la masa aku jejakkan kaki ke dalam Masjid Nabawi. langkah kaki kanan dulu hehe. kat luar kan sejuk so masuk dlm bajet suam la ckit tapi dlm masjid lagi sejukkkkkkkkkkkkkk!! setiap kaki tiang dlm masjid tu ada aircond. dah ler ada beribu tiang pulak tu so kira la sendiri brape bnyk aircond yg terpasang serentak?


Masuk dlm masjid mata ni melilau tgk sana sini. mmg cantik interior design masjid ni. ternganga xsudah. org lain dok khusyuk baca Al-Quran sementara nk tgu masuk waktu Asar aku lak dok ternganga tgk sana-sini. mmg xpuas bhai.







  



Sempat jugak la aku jejak kaki dlm kawasan Raudah. Punya la rmi org berpusu-pusu nk bersolat dlm tu. kawasan Raudah tu klau nk tau sng je. Kawasan karpet warna hijau muda. selain warna tu bukan la hehe.



Settle solat berpusu-pusu la org kuar dr masjid. Jgn kata dlm masjid je lawa tapi kat kawasan luar pun sama cantik. mmg super duper AWESOME!!



Masjid Nabawi kan fames dgn "payung" yg bole bukak tutup ikut waktu tertentu tu kan? tadaaaaaaa...

  





Ktorg stay  kat Madinah dlm 3 hari je. Tapi mmg pengalaman best la walaupun xlama kat sana. Org2 kat Madinah mmg peramah & pandai cakap Melayu bhai. hehe. xyah susah payah nk speaking london. siap peluk2 aku lagi sbb nk pujuk masuk kedai dia. kat Malaysia xbiasa org main peluk2. Rasa kekok lak tp sbb tau niat dia nk ajak beli brg kat kedai dia so wat xtau jela..hahahahahahaha!!






Dalam 3 hari tu mutawwif ktorg bwk la g melawat tmpt2 menarik & bersejarah di sekitar Kota Madinah. 1st ktorg dibawak ke Bukit Uhud. Situ ada kawasan perkuburan para syahid Perang Uhud & pasar terbuka.









Masa kat Malaysia aku dok sebut2 mana la tau terjumpa Shila Hamzah sbb tau dia pun pergi umrah time tu. Dok sebut2 je last2 masa kat Bukit Uhud tu.........

(jumpa jugakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!)


Siap salam & borak ngan bakal bapak mertua aku lg..eh? ND Lala mmg mmg peramah. TQ abah..eh? hahahaha..Selain tu ktorg dibawa jgk ke Masjid Quba. Masa dtg tu nsb baik xrmi org. Bole la feeling2 tgk keliling masjid & bersolat sunat dgn tenang.





Selain melawat Masjid Quba, ktorg jugak dibawak ke ladang tamar (kurma/dates). Selain jual buah kurma kat ladang tu ada jgk diaorg jual perbagai jenis gula-gula & coklat. Mmg rambang masa tp aku xbeli sgt. Beli kismis je utk adik aku. baik kan abg? haha..




Lastly ustaz (mutawwif) ada jgk bawak ktorg melawat sekitar Masjid Nabawi waktu mlm after settle Solat Isyak. 











Selain tu, aku mmg nak sgt sgt sgt tgk "payung" keliling Masjid Nabawi tu terbuka & tertutup live dpn mata. Tak sampai beberapa saat aku sebut dlm hati dan dan payung tu terbuka bhai. Kuasa Allah bg rezeki aku tgk payung tu buka & ttp dpn mata. nak nangessss :'(



Mmg pengalaman best la sepanjang berada kat Madinah. mmg xkan lupa smpi bila2. So settle la PART 2 - kisah di Kota Madinah. Next time sambung PART 3 - kisah di Kota Mekah lak. bole tgu? mcm2 bhai nk citer kisah benar yg aku lalui di Mekah nti. mmg xramai tau kisah ni. nti aku share dlm next entri ok? c u later guys!!



4 comments:

  1. Assalammualaikum :) belum ada rezeki dan Tak pernah pergi lg tapi nampak je gambar kubah Hijau terus banjir. Rindu baginda :'(
    btw, terima kasih !!!

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam, xpe mungkin lom rezeki lg wat masa skrang. InsyaAllah someday nti ada la rezeki k. teruskan berdoa & tawakkal. mmg sape pergi sana tgk kubah hijau or Ka'abah mmg rasa sebak smpi bole leleh air mata :'(

    ReplyDelete
  3. seronoknya dapat buat umrah...Tinggi nye alvin....

    ReplyDelete
  4. @SweetHani82 mmg seronok. rindu nk ke sana lg..In Sha Allah bulan Ogos next year g sana lg ngan family. mmg tgi sbb dh cecah 183cm..tgi ala2 model seluar dalam sgt kan? hahahaha..

    ReplyDelete