PES MEE BANDUNG MAK PON

PES MEE BANDUNG MAK PON

Monday, November 18, 2013

Peristiwa di US Embassy

Assalamualaikum, mmg arini ktorg ala2 pelesit sgt..today kan ktorg sefamily g interview nk wat visa kat US Embassy tu. Nk cpt pergi, cpt2 settle & bole cpt2 blk umah..haha!! Nak tau preparation ktorg apa? Jgn nk bantai gelak mengekek sgt eh..tgk je pic bwh ni senyap2..haha!!


(siap buat soalan ramalan lagi..konon2 nk hafal la xnak gagap bagai..last2 ke laut jgk..haha!!)

Malam smlm family aku tumpang tido kat umah sbb sng gerak sesama awal2 pagi esok tp sblm tido dan dan ler mak & adik aku kelaparan so pergi la beli mknn kat area Presint 15 tu. Settle beli terus je blk umah, mkn & tido..sblm tido snap2 ckit pic budak poyo gler ni..ermmmmmm :'(




Bajet dlm kol 5.30 pagi dh bgn pi mandi semua bagai last2 kol 6.30 jgk baru gerak dr umah..hek elehhhh? pagi2 lagi adik aku dh wat onar maybe mamai agak nyer masa nk iron baju sooooooo................

(hambik kaw berlobang baju mu wahai adik ku..hahahahahahaha!!)


Dalam 6.30 dh gerak ke area KL lalu MEX Highway tu. Nsb baik arini dh start cuti sekolah so xdela jem sgt kat Jalan Tun Razak tu.


(Kunci umah siap2 sebelum bedesup pergi ke KL)

(pepagi camni mmg xde kete sgt bhai..mmg feeling2 sgt bwk kete time ni..haha)

Sampai depan US Embassy xtau pulak celah bedah mana nk park kete aku ni. pusing punya pusing last2 aku decide park underground je kat MiCasa Hotel. Mak aku mula bg syarahan yg aku TAK rela nk dgr sbb takot kena bayar mahal parking kat hotel tu..haha!! relax sudehhhhh..

Sampai dpn main gate Kedutaan Amerika tu mak oiiiii dh panjang berjela org beratur nk masuk dlm kawasan kedutaan. So ktorg join la beratur jgk tak rela. Appointment interview ktorg kol 9 pagi tp kol 7.30 dh terpacak kat situ..haha..gigih kan?

Guard pgl ikut masa interview. so sape2 yg appointment utk interview awal dpt ler masuk awal & klau lewat kena la tgu dulu org2 awal abes masuk smpi la turn kita lak. smpi post guard kena bg salinan confirmation interview & salinan IC kat kaunter semakan pastu baru dpt pass masuk. semua brg2 termasuk fon, wallet, kunci kete, power bank semua kena serah kat kaunter & beg kena scan bwh scanner. plg xley blah aku kena bukak belt & kasut bhai. nsb baik xterlondeh seluar aku..klau x free show je org2 kat situ..tembet bijik mata pak guard..haha!!

(Main gate US Embassy..nmpk bumbung oren tu? 
dlm tu la tmpt checking brg2 bagai tu..hek eleh)

Sampai dlm kawasan kedutaan kena la amik no. giliran (cam biasa la kan?) so kena tgu turn nk kena interview. masa tu la jgk dan dan perut aku memulas bagai nk gila. sakit ati kan? so pergi la aku menyahut seruan alam..lega perot den pastu, kempis.haha!! tgu turn xdela lama sgt. sementara tgu turn berborak dgn org2 kat situ. biasa la muka tembok cam aku main tegur je org. bosan bhai so better ajak org berborak. konfidennnnnn..

Sampai la masa no. giliran A068 - kaunter 9 dipanggil. dup dap dup dap jantong aku bhai. ntah apa jenis soalan la dia nak soal nti. masuk je bilik interview terus wish "hai, gud morninggggggg" (over x aku time tu?), nak amik ati mamat omputeh tu bhai. "hello gud morning too"..fuhhhhh lega dia balas blk..haha!!


Soalan 1 - What is your relationship between them? (tunjuk arah mak & adik aku)
Jawab dgn bergaya - This is my MOTHER & this is my SISTER (terlebih slang lak time tu..haha)

Soalan 2 - What is your purpose to go to the US?
Jawab dgn skema - I am going to the States to visit my sister for her graduation.

Soalan 3 - Who support your expenses to go to the US?
Jawab dgn ikhlas - my MOTHER of course!! haha.. (sambil gelak2 ngan adik aku)

Soalan 4 - Are you currently working in Malaysia?
Jawab dgn muka suci - Yes I am. (bangga tau jadi org gomen..tetiba!! haha)

Soalan 5 - For how many years have you been working?
Jawab sambil muka tgh buat kira2 - two and a half years now (konfidennnnn)

Soalan 6 - What is your occupation?
Jawab dgn tawaduk - Legal Officer, sir (muka blur menanti soalan seterusnya)

Soalan 7 - Have you been to any other country before this?
Jawab dgn muka blur - Ermmmm yes, to Saudi Arabia (dlm hati nk tambah lagi 'to perform Umrah)

Soalan 8 - Who support her expenses in the US?
Jawab tapi xlengkap - Under JPA............ (krik krik krik - lupa biasiswa dlm BI apa) - SCHOLARSHIP!! (Adik aku yg bgtau..haha!! tu la ayat pertama & terakhir adik aku ckp dlm bilik interview tu..haha)

Soalan 9 - Is there any family members in the US?
Jawab berebut2 - YES!! my sister..she's studying at Venderbilt University in Nashville, Tennessee. (tetiba terdgr suara halus menyampuk dari tepi - NO!! - eh eh mak aku ni tetiba nk mencelah..haha..kesian adik aku tu xdiakui sebagai family tetiba..haha..mak nervous ehhhhhh??? - tu la ayat pertama & terakhir mak aku masa interview tu sama mcm adik aku jgk td..sepatah je terpacul kuar dr mulut..haha!!)

Soalan 10 - Is she bound to return back to Malaysia after finished her study?
Jawab hentam keromo - OHHHHHH YESSSSSSS!! (sambil beliakkan bijik mata & angguk kepala mengiyakan soalan tadi)

After 2 minit mamat mat saleh tu ckp "OK, your visa have been APPROVED" (sambil dia senyum ckit). Lega gler bhai time tuuuuuuuuuuuuuu..haha!! ktorg say TQ TQ TQ xbenti2..skema tahap gaban..haha!!


Settle dah hari2 ktorg kat US Embassy. Masa nk blk tu mak aku kan dok bising sbb takot kena bayar mahal sbb park kete dlm kawasan hotel kan? dia kata ada kawasan lapang khas park kete per entry RM5 je. klau kena berpuluh ringgit kat parking hotel tu gasak la. so masa smpi kat kaunter bayaran tu masing2 menunggu brape ler nilai yg kena bayar. sekali tgk hek elehhhhh RM4 je!! lg murah. terdiam terus mak aku..murah kan..senyum lak dan dan..haha!! Well, now aku ada kat Muar sbb after abes interview tu terus aku hantar mak & adik aku blk ke kampung. Mlm ni baru bertolak blk ke Putrajaya. Snap2 pic ckit.






See u soon Uncle Sam's Country!!




3 comments:

  1. HEHEHE happy as I'm reading this blogpost! ;)) okay part "this is my MOTHER this is my SISTER" sumpahhh lawakkkkk. dah tergelak cam hape time abg cite dalam skype semalam pon, bile baca ni still xleh tahan gelak!! hahahahahaha tak tahu asal lawak sgt lol part baju abby berlobangz tu pon tergelak sbb lawak hahaha

    ReplyDelete
  2. Sumpah mmg xprasan yg abg terlebih slang time MOTHER & SISTER tu..hahahaha!! abby citer blk baru abg prasan mmg abg ckp camtu..biasa ler 1st jawapan mmg nervous..terpekat kecek omputeh bole kalah mat saleh sendiri..haha!! pasal baju abby BERLOBANG tu mmg saje xnk citer sbb nk soh shidah baca entry ni bg kezutan ada citer lain yg shidah xtau jadi smlm..haha!!

    ReplyDelete
  3. halooo...Assalamualaikum....ok, mmg agak kelakor baca blog kamu nie...hahahaa...adesss...=..=... memang kalau nk pergi mana2 (overseas) mmg kena interview cm ni ye kat embassy? Biasanya soalan2 mcm tu ke yg akan diorang aju kan???

    ReplyDelete